AKTUALNOŚCI
.......................................
O SZKOLE
........................................
LICEUM
.........................................
Szkoła patriotyzmu
Dla Niepodległej
........................................
INFORMATYKA
Testy/Sprawdziany

SP 1 - 3
klasa 4
klasa 5
klasa 6
klasa 7
klasa 8
SP z. dodatkowe

LO klasa 3
........................................
ARCHIWUM
........................................
KONTAKT
........................................
Szukaj:

Twˇj e-mail:

Twoje has│o:


W celu rejestracji, wpisz swˇj e-mail, Twoje has│o zostanie wys│ane.

Zapomnia│e has│a?

 Miniatura: 2014-09-25 11:39:49 godloRP (827)
 ZESPÓ┼ü SZKÓ┼ü OGÓLNOKSZTA┼üC─äCYCH 
W WYDMINACH  

POLITYKA PRYWATNO┼ÜCI. Nasze strony wykorzystuj─ů pliki cookies. Brak zmiany ustawie┼ä w przegl─ůdarce oznacza akceptacj─Ö dla stosowanych tu plików.  Wi─Öcej o celu u┼╝ywania plików cookies.  Informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych (RODO). 

Edytor tekstu

BEZPIECZNA PRACA Z KOMPUTEREM

USŁUGI INTERNETOWE - KOMUNIKACJA I UDOSTEPNIANIE DANYCH

USŁUGI INTERNETOWE - WYSZUKIWARKI

USŁUGI INTERNETOWE - E-LEARNING

BUDOWA KOMPUTERA

PODSTAWY PRACY Z ARKUSZEM KALKULACYJNYM

ARKUSZ KALKULACYJNY

INSTRUKCJE WARUNKOWE

GRAFIKA WEKTOROWA

GRAFIKAI I MULTIMEDIA. GRAFIKA RASTROWA

GRAFIKA RASTROWA

 

Temat 10 i 11: Podstawy edycji grafiki rastrowej, praca na warstwach

Cele lekcji:

Uczniowie potrafi─ů:

  • wymieni─ç cechy charakterystyczne grafiki rastrowej

  • omówi─ç zastosowania grafiki rastrowej

  • dobiera─ç narz─Ödzia do obróbki grafiki rastrowej

  • omówi─ç podstawowe zasady pracy na warstwach

  • wymieni─ç formaty plików graficznych i ich zastosowanie

  • wykorzystywa─ç warstwy w grafice rastrowej

Materiały do lekcji:

W grafice rastrowej (bitmapowej) obraz sk┼éada si─Ö z pojedynczych kolorowych pikseli, które razem tworz─ů tablic─Ö zwan─ů bitmap─ů. Podczas ró┼╝nych przekszta┼éce┼ä, np. zmiany wymiarów, jako┼Ť─ç tego obrazu mo┼╝e si─Ö znacz─ůco pogorszy─ç.

G┼éówn─ů cech─ů obrazów tworzonych w programach PIXLR E i GIMP jest ich wielowarstwowo┼Ť─ç. Warstwy mo┼╝na porówna─ç do przezroczystych folii, na których mo┼╝na rysowa─ç i pisa─ç. Liczba warstw jest dowolna. Warstwy le┼╝─ů jedna na drugiej, tworz─ůc kompozycj─Ö. Ka┼╝d─ů warstw─Ö mo┼╝na dalej edytowa─ç. Po sko┼äczonej pracy mo┼╝na scali─ç warstwy i zapisa─ç utworzony obraz.

W programie Pixlr E, jest mo┼╝liwo┼Ť─ç zapisywania pliku w formacie w┼éasnym programu czyli PXZ. Dzi─Öki takiemu zapisowi mo┼╝emy zapisa─ç plik jako projekt, to znaczy, ┼╝e taki plik mo┼╝na ponownie edytowa─ç w programie Pixlr E.

Program GIMP nadaje obrazom rozszerzenie xcf, aby zapisa─ç prac─Ö w innym formacie w GIMP nale┼╝y wybra─ç opcj─Ö: plik/ Wyeksportuj.

─ćwiczenia do lekcji:

Wykonaj w programie PIXLR E (https://pixlr.com/pl/e/) lub GIMP ─çwiczenia:

  • ─ćwiczenie 1 (Tworzenie prostego napisu) ze strony 66

Utwórz na bia┼éym tle obraz o wymiarach 400×100 zawieraj─ůcy dowolny napis z efektem przesuni─Öcia. (w PIXLR E wykorzystaj narz─Ödzie Tekst, a nast─Öpnie Warstwa/Powielona warstwa i narz─Ödzie Organizuj)

  • ─ćwiczenie 2 (Tworzenie napisu na tle obrazka) ze strony 67

Utwórz obraz zawieraj─ůcy napis 1920 na tle polskiej flagi. Wykorzystaj efekt przezroczysto┼Ťci. (w PIXLR E po wczytaniu t┼éa wykorzystaj narz─Ödzie Tekst, a nast─Öpnie w stylu tekstu ustaw parametry konturu i cienia)

  • ─ćwiczenie 3 (Podgl─ůd warstw gotowego rysunku) ze strony 68

Pobierz plik do ─çwiczenia, otwórz go w edytorze grafiki warstwowej, przyjrzyj si─Ö, jak s─ů zorganizowane warstwy, a nast─Öpnie wygeneruj map─Ö:

a)bez rzek;

b)ukazuj─ůc─ů tylko wi─Öksze miasta;

c) ze wszystkimi wodami w kolorze granatowym.

Zapisz ka┼╝dy plik w formacie PNG.

(w PIXLR E ustaw widoczno┼Ť─ç odpowiednich warstw, wykorzystaj narz─Ödzie Wype┼énij, a nast─Öpnie Plik/Eksportuj/Szybki eksport zdj─Öcia jako PNG)

  • ─ćwiczenie 5 (Wycinanie elementów) ze strony 71

Wytnij fragment z dowolnego zdj─Öcia i zapisz jako osobny plik na przezroczystym tle. (w PIXLR E wykorzystaj narz─Ödzia: Przytnij, Wycinanie/Maskowanie, Gumka)

  • Zadanie 1 (Kolorowy element) ze strony 72

Zapisz kolorowy obrazek w odcieniach szaro┼Ťci z jednym kolorowym elementem. (w PIXLR E obrysuj wybrany element narz─Ödziem Lassa, nast─Öpnie odwró─ç wybór i zastosuj Poprawka/Auto B&W lub Desaturacja)

  • ─ćwiczenie dodatkowe: 

Dodaj do fotografii ramk─Ö w kolorze bia┼éym z niepe┼énym kryciem. (w PIXLR E dodaj now─ů warstw─Ö, ustaw jej krycie, a nast─Öpnie wytnij prostok─ůtny element)

Pliki do ćwiczeń

Prace zapisz w formacie PXZ lub XCF. Pliki z wykonanymi ─çwiczeniami zamie┼Ť─ç w katalogu Grafika na e-dysku

Za dwa poprawnie wykonane ─çwiczenia mo┼╝na zdoby─ç plusa. Nale┼╝y wykona─ç minimum dwa ─çwiczenia.9


FILM

ZADANIA DODATKOWE LO

skr├│ty klawiszowe - windows 10

 
  ©2007