AKTUALNOŚCI
.......................................
O SZKOLE
........................................
LICEUM
.........................................
Szkoła patriotyzmu
Dla Niepodległej
........................................
INFORMATYKA
Testy/Sprawdziany

SP 1 - 3
klasa 4
klasa 5
klasa 6
klasa 7
klasa 8
SP z. dodatkowe

LO klasa 3
........................................
ARCHIWUM
........................................
KONTAKT
........................................
Szukaj:

Twj e-mail:

Twoje haso:


W celu rejestracji, wpisz swj e-mail, Twoje haso zostanie wysane.

Zapomniae hasa?

 Miniatura: 2014-09-25 11:39:49 godloRP (827)
 ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 
W WYDMINACH  

POLITYKA PRYWATNOŚCI. Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Brak zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację dla stosowanych tu plików.  Więcej o celu używania plików cookies.  Informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych (RODO). 

Edytor tekstu

BEZPIECZNA PRACA Z KOMPUTEREM

USŁUGI INTERNETOWE - KOMUNIKACJA I UDOSTEPNIANIE DANYCH

USŁUGI INTERNETOWE - WYSZUKIWARKI

USŁUGI INTERNETOWE - E-LEARNING

BUDOWA KOMPUTERA

PODSTAWY PRACY Z ARKUSZEM KALKULACYJNYM

ARKUSZ KALKULACYJNY

INSTRUKCJE WARUNKOWE

GRAFIKA WEKTOROWA

GRAFIKAI I MULTIMEDIA. GRAFIKA RASTROWA

GRAFIKA RASTROWA

 

Temat 10 i 11: Podstawy edycji grafiki rastrowej, praca na warstwach

Cele lekcji:

Uczniowie potrafią:

  • wymienić cechy charakterystyczne grafiki rastrowej

  • omówić zastosowania grafiki rastrowej

  • dobierać narzędzia do obróbki grafiki rastrowej

  • omówić podstawowe zasady pracy na warstwach

  • wymienić formaty plików graficznych i ich zastosowanie

  • wykorzystywać warstwy w grafice rastrowej

Materiały do lekcji:

W grafice rastrowej (bitmapowej) obraz składa się z pojedynczych kolorowych pikseli, które razem tworzą tablicę zwaną bitmapą. Podczas różnych przekształceń, np. zmiany wymiarów, jakość tego obrazu może się znacząco pogorszyć.

Główną cechą obrazów tworzonych w programach PIXLR E i GIMP jest ich wielowarstwowość. Warstwy można porównać do przezroczystych folii, na których można rysować i pisać. Liczba warstw jest dowolna. Warstwy leżą jedna na drugiej, tworząc kompozycję. Każdą warstwę można dalej edytować. Po skończonej pracy można scalić warstwy i zapisać utworzony obraz.

W programie Pixlr E, jest możliwość zapisywania pliku w formacie własnym programu czyli PXZ. Dzięki takiemu zapisowi możemy zapisać plik jako projekt, to znaczy, że taki plik można ponownie edytować w programie Pixlr E.

Program GIMP nadaje obrazom rozszerzenie xcf, aby zapisać pracę w innym formacie w GIMP należy wybrać opcję: plik/ Wyeksportuj.

Ćwiczenia do lekcji:

Wykonaj w programie PIXLR E (https://pixlr.com/pl/e/) lub GIMP ćwiczenia:

  • Ćwiczenie 1 (Tworzenie prostego napisu) ze strony 66

Utwórz na białym tle obraz o wymiarach 400×100 zawierający dowolny napis z efektem przesunięcia. (w PIXLR E wykorzystaj narzędzie Tekst, a następnie Warstwa/Powielona warstwa i narzędzie Organizuj)

  • Ćwiczenie 2 (Tworzenie napisu na tle obrazka) ze strony 67

Utwórz obraz zawierający napis 1920 na tle polskiej flagi. Wykorzystaj efekt przezroczystości. (w PIXLR E po wczytaniu tła wykorzystaj narzędzie Tekst, a następnie w stylu tekstu ustaw parametry konturu i cienia)

  • Ćwiczenie 3 (Podgląd warstw gotowego rysunku) ze strony 68

Pobierz plik do ćwiczenia, otwórz go w edytorze grafiki warstwowej, przyjrzyj się, jak są zorganizowane warstwy, a następnie wygeneruj mapę:

a)bez rzek;

b)ukazującą tylko większe miasta;

c) ze wszystkimi wodami w kolorze granatowym.

Zapisz każdy plik w formacie PNG.

(w PIXLR E ustaw widoczność odpowiednich warstw, wykorzystaj narzędzie Wypełnij, a następnie Plik/Eksportuj/Szybki eksport zdjęcia jako PNG)

  • Ćwiczenie 5 (Wycinanie elementów) ze strony 71

Wytnij fragment z dowolnego zdjęcia i zapisz jako osobny plik na przezroczystym tle. (w PIXLR E wykorzystaj narzędzia: Przytnij, Wycinanie/Maskowanie, Gumka)

  • Zadanie 1 (Kolorowy element) ze strony 72

Zapisz kolorowy obrazek w odcieniach szarości z jednym kolorowym elementem. (w PIXLR E obrysuj wybrany element narzędziem Lassa, następnie odwróć wybór i zastosuj Poprawka/Auto B&W lub Desaturacja)

  • Ćwiczenie dodatkowe: 

Dodaj do fotografii ramkę w kolorze białym z niepełnym kryciem. (w PIXLR E dodaj nową warstwę, ustaw jej krycie, a następnie wytnij prostokątny element)

Pliki do ćwiczeń

Prace zapisz w formacie PXZ lub XCF. Pliki z wykonanymi ćwiczeniami zamieść w katalogu Grafika na e-dysku

Za dwa poprawnie wykonane ćwiczenia można zdobyć plusa. Należy wykonać minimum dwa ćwiczenia.9


FILM

ZADANIA DODATKOWE LO

skróty klawiszowe - windows 10

 
  ©2007