Co to jest i czym zajmuje się informatyka?
Żyjesz w XXI wieku! Postęp technologiczny doprowadził do gwałtownego rozwoju informatyki. Otaczają cię urządzenia, bez których nie wyobrażasz sobie funkcjonowania. Nowoczesne komputery, tablety, smartfony otwierają przed tobą świat wirtualny. Wykorzystujesz coraz więcej ich funkcji, masz coraz więcej pomysłów, jak zastosować je do nauki i zabawy. Dzięki nim zdobywasz wiele ciekawych informacji, możesz komunikować się z rodziną lub znajomymi, nawet jeśli przebywają na innych kontynentach oraz korzystać z gier rozwijających różne umiejętności.
Pamiętaj, że nowe technologie niosą również wiele niebezpieczeństw. Znajomość tych zagrożeń pomoże ci ich uniknąć. Będziemy cię ostrzegać i uczyć mądrego korzystania z urzadzeń elektronicznych i Internetu. Współczesny świat nie może już bez nichj funkcjonować, lecz nie zapominaj, że są one tylko narzędziem w rękach człowieka.
Ćwiczenie 1
Interaktywna układanka z rozsypanych wyrazów Czym jest dla ciebie informatyka. Przedyskutuj to pojęcie z kolegami w grupie. Z rozsypanych słów ułóż definicję informatyki.
Ćwiczenie 2
Sprawdź, w jaki sposób możesz przetwarzać informacje.
Na maszynę, służącą do przetwarzania danych, przeciągnij wybrane narzędzie (przecinanie, malowanie, drukowanie, wiercenie, szlifowanie) i obserwuj efekt swojego działania.
Interaktywne zadanie z przeciąganiem elementów Narzędziem informatyki, a więc urządzeniem, które przetwarza dane jest komputer. Jest to urządzenie elektroniczne, które potrafi wykonać wiele zadań. Wykonuje je zgodnie z określonym wzorcem (na podstawie zbudowanego algorytmu zapisanego w postaci programu). Ważną cechą komputera jest możliwość jego komunikacji ze światem zewnętrznym. Możesz wydać komputerowi polecenie i uzyskać od niego wynik wykonania tego polecenia.
Ćwiczenie 3
Ustaw dzieci według wzrostu, od najniższego do najwyższego. Przesuwaj ich postacie na rysunku za pomocą myszki przy użyciu jak najmniejszej liczby kroków. Wykonując to zadanie, pracujesz na podstawie pewnego algorytmu.
Interaktywna układanka z dziećmiŹródło: Grzegorz Zwoliński, licencja: CC BY 3.0.
Pokaż rozwiązanie
Czy wiesz, w jak wielu otaczających cię urządzeniach, znajdują się komputery? Wskaż te urządzenia.
Kliknij, aby uruchomić podgląd
Źródło: Ewa Dobrzyńska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Interaktywne zadanie z przyporządkowaniem elementów do odpowiedniej grupyPoniżej znajdują się ilustracje z przykładowym sprzętem. Niektóre z zaprezentowanych urządzeń mają wbudowany komputer. Rozpoznaj je i przesuń w oznaczone pole Urządzenia wyposażone w komputer. Pozostałe rysunki przedstawiające sprzęt, który jeszcze nie został skomputeryzowany przeciągnij w miejsce Urządzenia proste, które nie mają wbudowanego komputera.
Urządzenia wyposażone w komputer
Urządzenia proste, które nie mają wbudowanego komputera
Źródło: Anna Koludo, licencja: CC BY 3.0.
Bardzo ważny jest sposób porozumiewania się z komputerem, czyli sposób tworzenia informacji wprowadzanej do komputera i jej odbierania.
Ćwiczenie 5
Przenieś element.3B8
Przenieś element.+
Przenieś element.MYSZ
Przenieś element.ALA
Przenieś element.G
Przenieś element.KOMPUTER JEST NARZĘDZIEM INFORMATYKI
Przenieś element.17
Przenieś element.11
Przenieś element.1
Przenieś element.Z
Przenieś element.9
Przenieś element.5
Przenieś element.A
Przenieś element.AS
Źródło: Anna Koludo, licencja: CC BY 3.0.
Jest wiele znaków, z których buduje się informacje. Możesz je zobaczyć na klawiaturze. Komputer nie potrafi ich wszystkich rozpoznać. Ze względu na swoją konstrukcję złożoną z układów elektronicznych, rozpoznaje tylko dwa znaki. Są to „0” i ***”1”***, które stanowią najmniejszą jednostkę informacji dla komputera. Taką jednostkę nazywa się bitem.