AKTUALNOŚCI
.......................................
O SZKOLE
........................................
LICEUM
.........................................
Szkoła patriotyzmu
Dla Niepodległej
........................................
INFORMATYKA
Testy/Sprawdziany

SP 1 - 3
klasa 4
klasa 5
klasa 7
klasa 8
SP z. dodatkowe

LO klasa 1
LO klasa 3
........................................
ARCHIWUM
........................................
KONTAKT
........................................
Szukaj:

Twj e-mail:

Twoje haso:


W celu rejestracji, wpisz swj e-mail, Twoje haso zostanie wysane.

Zapomniae hasa?

 Miniatura: 2014-09-25 11:39:49 godloRP (827)
 ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 
W WYDMINACH  

POLITYKA PRYWATNOŚCI. Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Brak zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację dla stosowanych tu plików.  Więcej o celu używania plików cookies.  Informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych (RODO). 

Materiały do lekcji klasa 6

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Logogryfy i krzyżówki

Obrazy z ekranu

Multimedialna instrukcja

Piramida zdrowia - projekt

Porządki

Obrazki z figur

Wektorowe zaproszenie

Ukryte liczby

Poszukaj minimum

Znajdź szóstkę

Zgadnij liczbę

Czy komputer zna tabliczkę mnożenia?

Cyberprzestepczość

Tabliczka mnożnia - programujemy.

Czy komputer zgadnie liczbę?

Policz, czy warto?

DOWIESZ SIĘ, JAK

  • tworzyć model analizowanego problemu,
  • wprowadzać serie danych w arkuszu kalkulacyjnym.

Pewien turysta musiał dojechać do stacji kolejowej odległej o 25 km. Ponieważ nie chciał płacić za taksówkę, postanowił znaleźć kogoś, kto zawiezie go prawie za darmo. Po długich poszukiwaniach usłyszał od chłopaka z motorowerem: „Nie wezmę dużo – grosz za pierwszy kilometr, za drugi dwa grosze i dwa razy tyle za każdy następny kilometr, co za poprzedni, i tak dalej...”. Zachwycony turysta czym prędzej wsiadł na motorower, dojechał do stacji i...1

CZY TO BYŁ DOBRY POMYSŁ

Trudno obliczyć w pamięci ostateczną kwotę, jaką musiał zapłacić turysta za dojazd do stacji. Sprawdź, ile ona wyniosła i czy zachwyciła turystę.

Opłata za kilometr 1 – 1 grosz; kilometr 2 – 2 grosze; kilometr 3 – 4 grosze; kilometr 4 – 8 groszy... Aby ułatwić sobie to zadanie, zapisz je w arkuszu kalkulacyjnym.

  • Wpisz tekst kilometr 1 do komórki A2, a następnie skopiuj go w dół tabeli, ciągnąc za uchwyt wypełniania komórki aż do kilometra 25. Arkusz potrafi zbudować prostą serię danych, jeżeli reguła jej tworzenia jest oczywista (np. słowo + liczba).
  • W kolumnie Opłata [gr] wpisz do komórki B2 pierwszą kwotę 1. Do następnej komórki wpisz formułę obliczającą kolejne kwoty: =B2*2.
  • Skopiuj wpisaną formułę do pozostałych komórek za pomocą uchwytu wypełniania. Na razie opłata za każdy kilometr przedstawiona jest w groszach. Nie została też podsumowana opłata za wszystkie kolejne kilometry, ale już widać, że ostateczna suma będzie ogromna!
  • Dokończ obliczenia – podaj w złotych kwotę, jaką musiał zapłacić turysta.

SERIE DANYCH

Serie danych to ciągi liczb związanych pewną zasadą. Mają one ciekawe właściwości. Zazwyczaj można je jednoznacznie opisać przez podanie reguły ich konstruowania – np. do kolejnych wyrazów dodaje się tę samą liczbę albo mnoży kolejne wyrazy przez wybraną liczbę.

Serię danych utworzoną do obliczenia opłaty za przejazd na stację można opisać następująco:

  • pierwszy element równa się 1,
  • każdy kolejny element powstaje w wyniku pomnożenia poprzedniego elementu przez liczbę 2.

Przyjrzyj się takiej serii: 2, 5, 8, 11, 14, ... . Jaką regułą można ją opisać? A według jakiej reguły powstała seria: 120, 100, 80, 60, 40, ...?

ZADANIA:

ZADANIE 1 

  1. Zapisz w arkuszu kalkulacyjnym trzy serie danych zaczynające się od liczby 1. Pierwsza seria to liczby naturalne, druga powstaje w wyniku mnożenia kolejnych liczb przez liczbę 3, a trzecia przez dodawanie do kolejnych liczb liczby 7. Oblicz przynajmniej 50 wyrazów każdej z nich. Czy mają jakąś wspólną cechę?
  2. Zadanie 2. Zbadaj dwie serie liczb, których początkowe wyrazy podano niżej. Odgadnij regułę, według której zostały utworzone. Zapisz je w arkuszu za pomocą odpowiedniej formuły i oblicz kilkadziesiąt kolejnych wyrazów.
 
  ©2007