AKTUALNOŚCI
.......................................
O SZKOLE
........................................
LICEUM
.........................................
Szkoła patriotyzmu
Dla Niepodległej
........................................
INFORMATYKA
Testy/Sprawdziany

SP 1 - 3
klasa 4
klasa 5
klasa 7
klasa 8
SP z. dodatkowe

LO klasa 1
LO klasa 3
........................................
ARCHIWUM
........................................
KONTAKT
........................................
Szukaj:

Twˇj e-mail:

Twoje has│o:


W celu rejestracji, wpisz swˇj e-mail, Twoje has│o zostanie wys│ane.

Zapomnia│e has│a?

 Miniatura: 2014-09-25 11:39:49 godloRP (827)
 ZESPÓ┼ü SZKÓ┼ü OGÓLNOKSZTA┼üC─äCYCH 
W WYDMINACH  

POLITYKA PRYWATNO┼ÜCI. Nasze strony wykorzystuj─ů pliki cookies. Brak zmiany ustawie┼ä w przegl─ůdarce oznacza akceptacj─Ö dla stosowanych tu plików.  Wi─Öcej o celu u┼╝ywania plików cookies.  Informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych (RODO). 

Materiały do lekcji klasa 6

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Logogryfy i krzy┼╝├│wki

Obrazy z ekranu

Multimedialna instrukcja

Piramida zdrowia - projekt

Porz─ůdki

Obrazki z figur

Wektorowe zaproszenie

Ukryte liczby

Poszukaj minimum

Znajd┼║ sz├│stk─Ö

Zgadnij liczb─Ö

Czy komputer zna tabliczk─Ö mno┼╝enia?

Cyberprzestepczo┼Ť─ç

Tabliczka mno┼╝nia - programujemy.

Czy komputer zgadnie liczb─Ö?

Policz, czy warto?

DOWIESZ SI─ś, JAK

  • tworzy─ç model analizowanego problemu,
  • wprowadza─ç serie danych w arkuszu kalkulacyjnym.

Pewien turysta musia┼é dojecha─ç do stacji kolejowej odleg┼éej o 25 km. Poniewa┼╝ nie chcia┼é p┼éaci─ç za taksówk─Ö, postanowi┼é znale┼║─ç kogo┼Ť, kto zawiezie go prawie za darmo. Po d┼éugich poszukiwaniach us┼éysza┼é od ch┼éopaka z motorowerem: „Nie wezm─Ö du┼╝o – grosz za pierwszy kilometr, za drugi dwa grosze i dwa razy tyle za ka┼╝dy nast─Öpny kilometr, co za poprzedni, i tak dalej...”. Zachwycony turysta czym pr─Ödzej wsiad┼é na motorower, dojecha┼é do stacji i...1

CZY TO BYŁ DOBRY POMYSŁ

Trudno obliczy─ç w pami─Öci ostateczn─ů kwot─Ö, jak─ů musia┼é zap┼éaci─ç turysta za dojazd do stacji. Sprawd┼║, ile ona wynios┼éa i czy zachwyci┼éa turyst─Ö.

Op┼éata za kilometr 1 – 1 grosz; kilometr 2 – 2 grosze; kilometr 3 – 4 grosze; kilometr 4 – 8 groszy... Aby u┼éatwi─ç sobie to zadanie, zapisz je w arkuszu kalkulacyjnym.

  • Wpisz tekst kilometr 1 do komórki A2, a nast─Öpnie skopiuj go w dó┼é tabeli, ci─ůgn─ůc za uchwyt wype┼éniania komórki a┼╝ do kilometra 25. Arkusz potrafi zbudowa─ç prost─ů seri─Ö danych, je┼╝eli regu┼éa jej tworzenia jest oczywista (np. s┼éowo + liczba).
  • W kolumnie Op┼éata [gr] wpisz do komórki B2 pierwsz─ů kwot─Ö 1. Do nast─Öpnej komórki wpisz formu┼é─Ö obliczaj─ůc─ů kolejne kwoty: =B2*2.
  • Skopiuj wpisan─ů formu┼é─Ö do pozosta┼éych komórek za pomoc─ů uchwytu wype┼éniania. Na razie op┼éata za ka┼╝dy kilometr przedstawiona jest w groszach. Nie zosta┼éa te┼╝ podsumowana op┼éata za wszystkie kolejne kilometry, ale ju┼╝ wida─ç, ┼╝e ostateczna suma b─Ödzie ogromna!
  • Doko┼äcz obliczenia – podaj w z┼éotych kwot─Ö, jak─ů musia┼é zap┼éaci─ç turysta.

SERIE DANYCH

Serie danych to ci─ůgi liczb zwi─ůzanych pewn─ů zasad─ů. Maj─ů one ciekawe w┼éa┼Ťciwo┼Ťci. Zazwyczaj mo┼╝na je jednoznacznie opisa─ç przez podanie regu┼éy ich konstruowania – np. do kolejnych wyrazów dodaje si─Ö t─Ö sam─ů liczb─Ö albo mno┼╝y kolejne wyrazy przez wybran─ů liczb─Ö.

Seri─Ö danych utworzon─ů do obliczenia op┼éaty za przejazd na stacj─Ö mo┼╝na opisa─ç nast─Öpuj─ůco:

  • pierwszy element równa si─Ö 1,
  • ka┼╝dy kolejny element powstaje w wyniku pomno┼╝enia poprzedniego elementu przez liczb─Ö 2.

Przyjrzyj si─Ö takiej serii: 2, 5, 8, 11, 14, ... . Jak─ů regu┼é─ů mo┼╝na j─ů opisa─ç? A wed┼éug jakiej regu┼éy powsta┼éa seria: 120, 100, 80, 60, 40, ...?

ZADANIA:

ZADANIE 1 

  1. Zapisz w arkuszu kalkulacyjnym trzy serie danych zaczynaj─ůce si─Ö od liczby 1. Pierwsza seria to liczby naturalne, druga powstaje w wyniku mno┼╝enia kolejnych liczb przez liczb─Ö 3, a trzecia przez dodawanie do kolejnych liczb liczby 7. Oblicz przynajmniej 50 wyrazów ka┼╝dej z nich. Czy maj─ů jak─ů┼Ť wspóln─ů cech─Ö?
  2. Zadanie 2. Zbadaj dwie serie liczb, których pocz─ůtkowe wyrazy podano ni┼╝ej. Odgadnij regu┼é─Ö, wed┼éug której zosta┼éy utworzone. Zapisz je w arkuszu za pomoc─ů odpowiedniej formu┼éy i oblicz kilkadziesi─ůt kolejnych wyrazów.
 
  ©2007