DOWIESZ SIĘ, JAK
- tworzyć model analizowanego problemu,
- wprowadzać serie danych w arkuszu kalkulacyjnym.
Pewien turysta musiał dojechać do stacji kolejowej odległej o 25 km. Ponieważ nie chciał płacić za taksówkę, postanowił znaleźć kogoś, kto zawiezie go prawie za darmo. Po długich poszukiwaniach usłyszał od chłopaka z motorowerem: „Nie wezmę dużo – grosz za pierwszy kilometr, za drugi dwa grosze i dwa razy tyle za każdy następny kilometr, co za poprzedni, i tak dalej...”. Zachwycony turysta czym prędzej wsiadł na motorower, dojechał do stacji i...1
CZY TO BYŁ DOBRY POMYSŁ
Trudno obliczyć w pamięci ostateczną kwotę, jaką musiał zapłacić turysta za dojazd do stacji. Sprawdź, ile ona wyniosła i czy zachwyciła turystę.
Opłata za kilometr 1 – 1 grosz; kilometr 2 – 2 grosze; kilometr 3 – 4 grosze; kilometr 4 – 8 groszy... Aby ułatwić sobie to zadanie, zapisz je w arkuszu kalkulacyjnym.
- Wpisz tekst kilometr 1 do komórki A2, a następnie skopiuj go w dół tabeli, ciągnąc za uchwyt wypełniania komórki aż do kilometra 25. Arkusz potrafi zbudować prostą serię danych, jeżeli reguła jej tworzenia jest oczywista (np. słowo + liczba).
- W kolumnie Opłata [gr] wpisz do komórki B2 pierwszą kwotę 1. Do następnej komórki wpisz formułę obliczającą kolejne kwoty: =B2*2.
- Skopiuj wpisaną formułę do pozostałych komórek za pomocą uchwytu wypełniania. Na razie opłata za każdy kilometr przedstawiona jest w groszach. Nie została też podsumowana opłata za wszystkie kolejne kilometry, ale już widać, że ostateczna suma będzie ogromna!
- Dokończ obliczenia – podaj w złotych kwotę, jaką musiał zapłacić turysta.
SERIE DANYCH
Serie danych to ciągi liczb związanych pewną zasadą. Mają one ciekawe właściwości. Zazwyczaj można je jednoznacznie opisać przez podanie reguły ich konstruowania – np. do kolejnych wyrazów dodaje się tę samą liczbę albo mnoży kolejne wyrazy przez wybraną liczbę.
Serię danych utworzoną do obliczenia opłaty za przejazd na stację można opisać następująco:
- pierwszy element równa się 1,
- każdy kolejny element powstaje w wyniku pomnożenia poprzedniego elementu przez liczbę 2.
Przyjrzyj się takiej serii: 2, 5, 8, 11, 14, ... . Jaką regułą można ją opisać? A według jakiej reguły powstała seria: 120, 100, 80, 60, 40, ...?
ZADANIA:
ZADANIE 1
- Zapisz w arkuszu kalkulacyjnym trzy serie danych zaczynające się od liczby 1. Pierwsza seria to liczby naturalne, druga powstaje w wyniku mnożenia kolejnych liczb przez liczbę 3, a trzecia przez dodawanie do kolejnych liczb liczby 7. Oblicz przynajmniej 50 wyrazów każdej z nich. Czy mają jakąś wspólną cechę?
Zadanie 2. Zbadaj dwie serie liczb, których początkowe wyrazy podano niżej. Odgadnij regułę, według której zostały utworzone. Zapisz je w arkuszu za pomocą odpowiedniej formuły i oblicz kilkadziesiąt kolejnych wyrazów.
- seria 1:
1, 12, 13, 14, 15,...,...
- seria 2:
1, 32, 43, 54