AKTUALNOŚCI
.......................................
O SZKOLE
........................................
LICEUM
.........................................
Szkoła patriotyzmu
Dla Niepodległej
........................................
INFORMATYKA
Testy/Sprawdziany

SP 1 - 3
klasa 4
klasa 5
klasa 6
klasa 7
SP z. dodatkowe

LO klasa 1
LO klasa 3
........................................
ARCHIWUM
........................................
KONTAKT
........................................
Szukaj:

Twj e-mail:

Twoje haso:


W celu rejestracji, wpisz swj e-mail, Twoje haso zostanie wysane.

Zapomniae hasa?

 Miniatura: 2014-09-25 11:39:49 godloRP (827)
 ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 
W WYDMINACH  

POLITYKA PRYWATNOŚCI. Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Brak zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację dla stosowanych tu plików.  Więcej o celu używania plików cookies.  Informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych (RODO). 

Dużo danych

Temat: Dużo danych

  1. przeglądanie i analizowanie w arkuszu dużych zestawów danych,
  2. korzystanie z niektórych funkcji statystycznych,
  3. uczestniczenie w projektach przetwarzania rozproszonego.

FUNKCJE STATYSTYCZNE

Za pomocą Excela możesz obliczyć średnią arytmetyczną masy ciała i długości niemowląt.

Kliknij przycisk fx i w oknie Wstawianie funkcji wybierz kategorię funkcji Statystyczne, a w niej funkcję ŚREDNIA. Na koniec zaznacz odpowiedni zakres danych. Do przydatnych funkcji statystycznych należą też MIN, MAX i MEDIANA, które służą do znajdowania odpowiednio: najmniejszej, największej i środkowej wartości z danych. Zastosuj je w arkuszu.

W przypadku średniej, minimum i maksimum funkcję można również wybrać z listy Σ Autosumowanie.
Excel błyskawicznie oblicza wartości i podaje wyniki.

KORELACJA I LINIA TRENDU

Zauważmy, że zazwyczaj przy małej wadze niemowlęcia odpowiada niewielka długość. Czy rzeczywiście mamy do czynienia z prawidłowością? Arkusz pozwala to sprawdzić. W tym celu sporządzimy wykres zależności między masą ciała a długością.

  • Zaznaczamy wszystkie wartości masy ciała i długości, a potem wybieramy opcję wstawiania wykresu XY (Punktowy) i wybieramy punkty danych.
  • Wykres przeniesiemy do nowego arkusza, inaczej będzie mało czytelny – klikamy na wykres i z podręcznego menu wybieramy opcję Przenieś wykres….
  • Na wykresie powstała chmura punktów. Ich rozmieszczenie nie jest przypadkowe – wraz z masą ciała rośnie również długość. Nie jest to zależność ścisła, ponieważ punkty nie układają się na jednej linii. Taką „rozmytą” zależność nazywa się korelacją. Na wykresie widać, że masa ciała i długość niemowląt są skorelowane.
  • Wykonajmy, aby w arkuszu została wyznaczona linia trendu. Jest to prosta przechodząca najbliżej wszystkich wykreślonych danych, która ilustruje związek między analizowanymi danymi. Klikamy kartę Narzędzia wykresów (wyświetlaną na wstążce podczas pracy nad wykresem) i na karcie Projektowanie wybieramy opcję Dodaj element wykresu → Linia trendu → Liniowa.

Z tabelki wykres

Tematy do prezentacji

Materiał do lekcji klasa 8

BHP pracy z komputerem

Podstawy języka HTML

Jak to zrobić w CSS?

Strona w dobrym stylu

Prosta strona internetowa.

Elementy interaktywne na stronie

Witryna WWW

Prawo w internecie

Rysuj z żółwiem. Python

Fantazyjne posadzki

Pisz i powtarzaj

Proste obliczenia

PĘTLE I WARUNKI

Fraktale

Fraktale w smartfonie

Samodzielne, zgodne z prawem korzystanie z zasobów Internetu.

Ciąg Fibonacciego i złota proporcja.

Excel

Informatyka. Klasa 8 - Pe-podręcznik 

Temat: Jak to z Gaussem było? 

uczeń:

 

  • korzysta z arkusza kalkulacyjnego w podstawowym zakresie.
  • wykorzystuje arkusz do szybkiego rozwiązywania zadań związanych z sumowaniem; wprowadza dane różnych typów; wprowadza i kopiuje proste formuły obliczeniowe; korzysta z funkcji Autosumowania.
  • rozwiązuje w arkuszu proste zadania matematyczne.
  • planuje wykonywanie obliczeń w arkuszu; analizuje dane zawarte w arkuszu w poszukiwaniu prawidłowości.
  • samodzielnie formułuje wnioski.

 


1. Uruchomilenie arkusza kalkulacyjnego Excel.

  • Przypomnij  informacje na temat adresów komórek, wpisywania liczb, specjalnych obszarów arkusza.
  • Zasady dotyczące wprowadzania formuł oraz inne sposoby uzyskania w wynikowej komórce sumy liczb (wpisanie formuły, suma wartości pojedynczych komórek itp. 
  •  Korzystając z opcji wypełniania serią danych, wpisz do arkusza kolejne liczby naturalne od 1 do 100.

2.Zapoznaj się z anegdotą związaną z Gaussem zamieszczoną na s. 88 podręcznika.

3.Oblicz sumę stu początkowych liczb naturalnych za pomocą Autosumowania. 

  • Jak można szybko w pamięci obliczyć sumę kolejnych 100 liczb? - podaj propozycje.
  • Poszukiwanie wzoru Gaussa na podstawie obserwacji wyników sumowania.

 4.Utwórz tabelę z sumami kolejnych par liczb (ciąg 100 liczb w pierwotnej i odwrotnej kolejności). Sformatuj ją tak, by była czytelna i estetyczna.

 Przeanalizuj uzyskane wyniki -  (n wierszy, każdy wiersz o wartości n + 1, dwukrotnie większa suma wynikowa) Wnioski: S = n(n+1) 2 .

5. Uzyskanie wzoru Gaussa II metodą – sumowaniem parzystych i nieparzystych elementów ciągu. Wykonaj  zadania 1 i 2 z podręcznika

  • Utwórz tabelę zawierającą 100 liczb naturalnych (n)  sumę liczb n, liczby parzyste (2n) sumę liczb parzystych , liczby nieparzyste(2n-1) i ich sumy. W wierszu 1 wpisz nagłówki.
  • Wypełnij kolumnę B3 kolejnymi sumami liczb naturalnych  - wprowadź formułe (Furmuła/autosumowanie/suma)
  • = suma(A2:A3)
  • Popraw formułę -  zastosuj adresowanie względne = suma($A$2:A3)
  • Skopiuj formułę do kolejnych komórek w kolumnie B. 

6. Odkryj i zapisz w zeszycie  wzór na sumę n wyrazów ciągu arytmetycznego o różónicy 2.

 

***Sprawdź działanie wzoru dla innych ciągów arytmetycznych (2) - utwórz tabele z obliczeniami 100 wyrazów ciągu,


Potęgi i ciągi

Wykresy

Funkcje: suma, średnia, jeżeli, licz.jeżeli, ...

Zadania 

Kartotekowa baza danych

Symulacje komputerowe - kości zostały rzucone.

Przestawianie danych

 
  ©2007