Temat: Dużo danych
- przeglądanie i analizowanie w arkuszu dużych zestawów danych,
- korzystanie z niektórych funkcji statystycznych,
- uczestniczenie w projektach przetwarzania rozproszonego.
FUNKCJE STATYSTYCZNE
Za pomocą Excela możesz obliczyć średnią arytmetyczną masy ciała i długości niemowląt.
Kliknij przycisk fx i w oknie Wstawianie funkcji wybierz kategorię funkcji Statystyczne, a w niej funkcję ŚREDNIA. Na koniec zaznacz odpowiedni zakres danych. Do przydatnych funkcji statystycznych należą też MIN, MAX i MEDIANA, które służą do znajdowania odpowiednio: najmniejszej, największej i środkowej wartości z danych. Zastosuj je w arkuszu.
W przypadku średniej, minimum i maksimum funkcję można również wybrać z listy Σ Autosumowanie.
Excel błyskawicznie oblicza wartości i podaje wyniki.
KORELACJA I LINIA TRENDU
Zauważmy, że zazwyczaj przy małej wadze niemowlęcia odpowiada niewielka długość. Czy rzeczywiście mamy do czynienia z prawidłowością? Arkusz pozwala to sprawdzić. W tym celu sporządzimy wykres zależności między masą ciała a długością.
- Zaznaczamy wszystkie wartości masy ciała i długości, a potem wybieramy opcję wstawiania wykresu XY (Punktowy) i wybieramy punkty danych.
- Wykres przeniesiemy do nowego arkusza, inaczej będzie mało czytelny – klikamy na wykres i z podręcznego menu wybieramy opcję Przenieś wykres….
- Na wykresie powstała chmura punktów. Ich rozmieszczenie nie jest przypadkowe – wraz z masą ciała rośnie również długość. Nie jest to zależność ścisła, ponieważ punkty nie układają się na jednej linii. Taką „rozmytą” zależność nazywa się korelacją. Na wykresie widać, że masa ciała i długość niemowląt są skorelowane.
- Wykonajmy, aby w arkuszu została wyznaczona linia trendu. Jest to prosta przechodząca najbliżej wszystkich wykreślonych danych, która ilustruje związek między analizowanymi danymi. Klikamy kartę Narzędzia wykresów (wyświetlaną na wstążce podczas pracy nad wykresem) i na karcie Projektowanie wybieramy opcję Dodaj element wykresu → Linia trendu → Liniowa.
Temat: Rysuj z żółwiem
- Pisanie prostych poleceń w Python.
- Rysowanie z wykorzystaniem modułu turtle.
- Korzystanie z pętli for do iteracji.
Instalacja programu: Edytor – MU
https://codewith.mu/en/howto/1.1/install_windows

Alternatywa

Python w przeglądarce
Teraz możemy przystąpić do pisania swojego pierwszego programu w Pythonie.
Ćwiczenie 0
Piszemy następujący wiersz programu: print (“Witaj wielki świecie”). Polecenie print wyświetla na ekranie tekst zapisany jako jego parametr (zawarty w cudzysłowie lub apostrofach).
ITERACJA CZYLI POWTARZANIE
Do kilkukrotnego powtórzenia tej samej instrukcji należy wykorzystać pętlę for.
Aby sprawdzić działanie pętli for dla różnych parametrów funkcji range oraz różnych nazw zmiennych. Zwyczajowo stosuje się literę i, ale można też nadawać zmiennej inne nazwy.
Ćwiczenie 1.
print ("Witaj wielki świecie")
Funkcja range generuje indeksy dla pętli for. Najczęściej ma jeden parametr, ale może mieć dwa lub trzy. Na przykład:
- range(2) → 0, 1
- range(5) → 0, 1, 2, 3, 4
- range(1, 4) → 1, 2, 3
- range(2, 5) → 2, 3, 4
- range(0, 10, 2) → 0, 2, 4, 6, 8
- range(1, 10, 2) → 1, 3, 5, 7, 9
RYSOWANIE W PYTHONIE Wybierz plik Grafika żółwia (turtle)
- W Scratch do rysowania potrzebowaliśmy pióro, w Pythonie – moduł turtle, który trzeba importować za pomocą polecenia: from turtle import *
- Polecenia grafiki żółwia

Ćwiczenie 2:
Niech żółw zrobi do przodu 100 kroków, potem skręci w prawo o 90 stopni i znów zrobi 100 kroków.
Nie zapomnij zaimportować polecenia: from turtle import *
Efekt:

Ćwiczenie 3:
Narysuj kwadrat wykorzystując pętlę for
Nie zapomnij o: from turtle import *

RYSOWANIE KOLORAMI
Kolorowe rysowanie wymaga zmiany koloru pisaka i zamalowania figury. Wykorzystuje się do tego polecenia:

Nazwy kolorów podajemy w języku angielskim:

Ćwiczenie 4:
Narysuj kwadrat w kolorze zielonym:
Do poprzedniego skryptu dodajemy polecenie: pencolor (“green”)

Dodajemy teraz do skryptu trzy polecenia – ustawienia koloru zamalowania oraz początku i końca zamalowania.
Dwa pierwsze polecenia powinny się znaleźć przed pętlą, ostatnie polecenie trzeba umieścić po zakończeniu pętli, koniecznie bez wcięcia

Ćwiczenie 5:
Rysujemy trójkąt równoboczny. A jaki będzie kąt??

Ćwiczenie 6.
Rysujemy domek.
Dokończ i pokoloruj 

Rozwiązanie:
pu(); fd(30); rt(90); fd(30); pd()
ZADANIE DOMOWE:
KSIĄŻKA STRONA 57, zadanie 1 i 2