AKTUALNOŚCI
.......................................
O SZKOLE
........................................
LICEUM
.........................................
Szkoła patriotyzmu
Dla Niepodległej
........................................
INFORMATYKA
Testy/Sprawdziany

SP 1 - 3
klasa 4
klasa 5
klasa 6
klasa 7
SP z. dodatkowe

LO klasa 1
LO klasa 3
........................................
ARCHIWUM
........................................
KONTAKT
........................................
Szukaj:

Twj e-mail:

Twoje haso:


W celu rejestracji, wpisz swj e-mail, Twoje haso zostanie wysane.

Zapomniae hasa?

 Miniatura: 2014-09-25 11:39:49 godloRP (827)
 ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 
W WYDMINACH  

POLITYKA PRYWATNOŚCI. Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Brak zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację dla stosowanych tu plików.  Więcej o celu używania plików cookies.  Informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych (RODO). 

Dużo danych

Temat: Dużo danych

  1. przeglądanie i analizowanie w arkuszu dużych zestawów danych,
  2. korzystanie z niektórych funkcji statystycznych,
  3. uczestniczenie w projektach przetwarzania rozproszonego.

FUNKCJE STATYSTYCZNE

Za pomocą Excela możesz obliczyć średnią arytmetyczną masy ciała i długości niemowląt.

Kliknij przycisk fx i w oknie Wstawianie funkcji wybierz kategorię funkcji Statystyczne, a w niej funkcję ŚREDNIA. Na koniec zaznacz odpowiedni zakres danych. Do przydatnych funkcji statystycznych należą też MIN, MAX i MEDIANA, które służą do znajdowania odpowiednio: najmniejszej, największej i środkowej wartości z danych. Zastosuj je w arkuszu.

W przypadku średniej, minimum i maksimum funkcję można również wybrać z listy Σ Autosumowanie.
Excel błyskawicznie oblicza wartości i podaje wyniki.

KORELACJA I LINIA TRENDU

Zauważmy, że zazwyczaj przy małej wadze niemowlęcia odpowiada niewielka długość. Czy rzeczywiście mamy do czynienia z prawidłowością? Arkusz pozwala to sprawdzić. W tym celu sporządzimy wykres zależności między masą ciała a długością.

  • Zaznaczamy wszystkie wartości masy ciała i długości, a potem wybieramy opcję wstawiania wykresu XY (Punktowy) i wybieramy punkty danych.
  • Wykres przeniesiemy do nowego arkusza, inaczej będzie mało czytelny – klikamy na wykres i z podręcznego menu wybieramy opcję Przenieś wykres….
  • Na wykresie powstała chmura punktów. Ich rozmieszczenie nie jest przypadkowe – wraz z masą ciała rośnie również długość. Nie jest to zależność ścisła, ponieważ punkty nie układają się na jednej linii. Taką „rozmytą” zależność nazywa się korelacją. Na wykresie widać, że masa ciała i długość niemowląt są skorelowane.
  • Wykonajmy, aby w arkuszu została wyznaczona linia trendu. Jest to prosta przechodząca najbliżej wszystkich wykreślonych danych, która ilustruje związek między analizowanymi danymi. Klikamy kartę Narzędzia wykresów (wyświetlaną na wstążce podczas pracy nad wykresem) i na karcie Projektowanie wybieramy opcję Dodaj element wykresu → Linia trendu → Liniowa.

Z tabelki wykres

Tematy do prezentacji

Materiał do lekcji klasa 8

BHP pracy z komputerem

Podstawy języka HTML

Jak to zrobić w CSS?

Strona w dobrym stylu

Prosta strona internetowa.

Elementy interaktywne na stronie

Witryna WWW

Prawo w internecie

Rysuj z żółwiem. Python

Fantazyjne posadzki

Pisz i powtarzaj

Proste obliczenia

PĘTLE I WARUNKI

Fraktale

Fraktale w smartfonie

Samodzielne, zgodne z prawem korzystanie z zasobów Internetu.

Wiesz już, że na świecie powszechnie obowiązującym systemem ochrony praw twórców jest prawo autorskie. W Polsce regulowane jest ono ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r. Przepisy prawa autorskiego odnoszą się także do zasobów Internetu. Napotkasz w nim materiały, które możesz wykorzystywać bez konieczności pytania kogokolwiek (autora, twórcę) o zgodę. Będą to materiały udostępniane w ramach dozwolonego użytku i znajdujące się w domenie publicznej oraz znajdujące się w tzw. Otwartych Zasobach Edukacyjnych.

Otwarte zasoby edukacyjne

Materiały udostępniane w podręcznikach internetowych, kursach online, testach stanowią najczęściej otwarte zasoby edukacyjne, to znaczy, że każdy ma prawo się nimi dzielić, poprawiać i tłumaczyć na inne języki. Przykładowo, na stronie internetowej o adresie

http://creativecommons.pl,

możesz znaleźć materiały dotyczące lekcji tworzonych dla dzieci polskich zamieszkujących za granicą.

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

Myśl o potraktowaniu wiedzy jako dobra, z którego mogą korzystać wszyscy ludzie, pojawiła się na początku XXI wieku. Aby było to legalne w świetle prawa autorskiego, przy publikacji materiałów, stosowane są wolne licencje Creative Commons.

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Licencja to zbiór zasad, które mówią co wolno, a czego nie wolno robić z danym utworem.

Wolne licencje

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

Licencje Creative Commons wykorzystują prawo autorskie w taki sposób, aby było możliwe przekazanie przez autora części przysługujących mu praw innym osobom. Zgodnie z nimi, opracowane przez autora materiały można wykorzystywać zmieniając je, dostosowując do swoich potrzeb (np. tłumaczyć tekst z języków obcych), łączyć z innymi materiałami (np. do tekstu dołączać dźwięk), dzielić się swoją pracą z innymi.
Autor ma do wyboru zestaw czterech różnych warunków licencji CC udostępnienia swojego utworu.

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

Uznanie autorstwa CC BY
Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory pod warunkiem, że zostanie podane nazwisko autora pierwowzoru.

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

Użycie niekomercyjne CC NC
Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory bez uzyskiwania korzyści finansowych.

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

Na tych samych warunkach CC SA
Wolno rozprowadzać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

Bez utworów zależnych CC ND
Wolno kopiować, rozprowadzać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci.
Na bazie licencji Uznanie autorstwa, gwarantującej najszersze swobody, powstały jeszcze licencje:

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

BY SA
Uznanie autorstwa‑Na tych samych warunkach

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

BY NC
Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

BY ND
Uznanie autorstwa‑Bez utworów zależnych

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

BY NC SA
Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach

Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.

BY NC ND
Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Bez utworów zależnych

Ćwiczenie 1

Wszystkie wymienione powyżej licencje Creative Commons są darmowe ale tylko dwie z nich są całkowicie wolne. Spróbuj je wymienić i powiedzieć, dlaczego tak uważasz.

Ćwiczenie 2

Ułóż podane oznaczenia licencji, zaczynając od najbardziej ograniczającej do najbardziej otwartej:

Interaktywne zadanie sortowania
Źródło: Sławomir Szaruga, licencja: CC BY 3.0.
Zapamiętaj!

Każda z licencji mówi, że jeżeli chcemy wykorzystać dany materiał, musimy:

  1. Oznaczyć autorstwo utworu.

  2. Podać nazwę licencji.

  3. Podać link do treści licencji.

Ciąg Fibonacciego i złota proporcja.

Excel

Kartotekowa baza danych

Symulacje komputerowe - kości zostały rzucone.

Przestawianie danych

 
  ©2007