AKTUALNOŚCI
.......................................
O SZKOLE
........................................
LICEUM
.........................................
Szkoła patriotyzmu
Dla Niepodległej
........................................
INFORMATYKA
Testy/Sprawdziany

SP 1 - 3
klasa 4
klasa 5
klasa 6
klasa 7
klasa 8
SP z. dodatkowe

LO klasa 1
........................................
ARCHIWUM
........................................
KONTAKT
........................................
Szukaj:

Twj e-mail:

Twoje haso:


W celu rejestracji, wpisz swj e-mail, Twoje haso zostanie wysane.

Zapomniae hasa?

 Miniatura: 2014-09-25 11:39:49 godloRP (827)
 ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH 
W WYDMINACH  

POLITYKA PRYWATNOŚCI. Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Brak zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację dla stosowanych tu plików.  Więcej o celu używania plików cookies.  Informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych (RODO). 

Rekurencja i Fibonacci

 


 

Temat 8 i 9: Rekurencja i ciąg Fibonacciego – programowanie w języku Python

Cele lekcji:

Uczniowie:

  • Wiedzą na czym polega rekurencja.

  • Wiedzą jak się oblicza kolejne liczby ciągu Fibonacciego.

  • Znają algorytmy obliczania:

    • silni

    • potęgi

    • sumy cyfr liczby

    • ciągu Fibonacciego

  • Potrafią porównać algorytm iteracyjny i rekurencyjny.

  • Znają zalety i wady rekurencji.

Materiały do lekcji: 

Rekurencja polega na wywołaniu przez funkcję samej siebie.

Rozwiązanie problemu za pomocą rekurencji polega na rozkładzie na takie same, ale mniejsze problemy, z których można zbudować rozwiązanie problemu wyjściowego i które prowadzą w końcu do problemów z rozwiązaniem bezpośrednim.

Zaletą rekurencji jest prosty zapis funkcji. Często wystarczy odwzorował definicję rekurencyjną w zapisie funkcji.

 Wady rekurencji można zauważyć dla większych danych – są związane z brakiem pamięci na przechowywanie wywołań rekurencyjnych lub duplikowaniem obliczeń. Można to zaobserwował w przypadku ciągu Fibonacciego. Rozwiązanie rekurencyjne nie sprawdza się dla większych wartości parametru n, ponieważ funkcja wielokrotnie wywołuje podproblemy i nie korzysta z raz obliczonego wyniku, tylko każde wywołanie oblicza niezależnie. Lepiej sprawdza się tutaj iteracja

Choć niewątpliwie rekurencja podnosi zwięzłość zapisu funkcji i niejednokrotnie pozwala na rozwiązanie problemów w sposób łatwiejszy niż iteracja, bywa nieefektywna czasowo i potrzebuje więcej zasobów pamięciowych.

Sprawdź w  podręczniku lub Wikipedii
Ciąg Fibonacciego ciąg liczb naturalnych określony rekurencyjnie w sposób następujący: Pierwszy wyraz jest równy 0, drugi jest równy 1, każdy następny jest sumą dwóch poprzednich 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89…
Stosunek do siebie kolejnych liczb Fibonacciego to tzw.  złoty podział np. 89/55= ok. 1.618 (złote proporcje)

Silnia - liczby naturalnej n jest to iloczyn wszystkich liczb naturalnych dodatnich nie większych niż n. 4!=1*2*3*4=24

Definicja rekurencyjna silni ma postać:

 

Ćwiczenia do lekcji: 

Wykonaj na ocenę ćwiczenia z podręcznika:

  • Ćwiczenie 1 str. 105-106 (Silnia rekurencyjnie) 

  • Ćwiczenie 2 str. 107 (Silnia iteracyjnie)

  • Ćwiczenie 3 str. 108 (Potęga rekurencyjnie)

  • Ćwiczenie 5 str. 109 (Suma cyfr)

  • Ćwiczenie 7 str. 110 (Ciąg Fibonacciego rekurencyjnie)

  • Ćwiczenie 8 str. 112 (Ciąg Fibonacciego iteracyjnie)

  • Ćwiczenie uzupełniające:

    • Ćwiczenie 4 ze strony 108-109 (Rekurencyjny ciąg liczb)

  • Zadanie dodatkowe:

    • Zadanie 2 ze strony 113 (Złota proporcja)

Pliki do ćwiczeń pobierz z klekcji na informatyka.wsip.pl Wskazówki do wykonania ćwiczeń (wraz z gotowymi funkcjami do wykorzystania) znajdują się w podręczniku na stronach od 105 do 113. Prace należy zapisać na e-dysku .

Skala ocen: dwa ćwiczenie (dopuszczający), cztery ćwiczenia (dostateczny), sześć ćwiczeń (dobry), sześć ćwiczeń + ćwiczenie uzupełniające (bardzo dobry),  sześć ćwiczeń + ćwiczenie uzupełniające + zadanie dodatkowe (celujący)

Tematy referatów - prezentacji klasa 3 LO

 
  ©2007